Skal jeg lease eller købe min næste bil? Her kigger vi på billeasing

Det er stadig det spørgsmål mange står med. Tilbage i 2018 lavede bilpriser en analyse for at svare på dette spørgsmål. Selvom deres analyse ikke længere er helt frisk, så holder indsigten og konklusionen stadig. Bilpriser er helt klare i deres konklusion: Leasing er billigst. Vi kommer til at følge op senere på denne. For markedet for billeasing er yderst attraktivt når specielt importørerne laver kampager.

På skrivende tidspunkt kan man privatlease en mindre bil til 2.500 kr. pr. måned med kun 5.000 kr. i udbetaling. Det er typisk inkl. 15.000 km. årligt. Det bliver meget svært at få samme lave pris hvis den købes. De helt små biler er meget billige og kan typisk ikke betale sig at privatlease, da prisforskellen mellem leasingpris på en microbil og en større bil ikke er ret stor. Men salgsprisen er forholdsvis stor og dermed kan leasing betale sig for den lidt større bil, men ikke for microbilen.

Dette  kan du læse mere om i eksemplerne fra Bilpriser, hvor de giver konkrete eksempler.

Skal jeg lease eller købe min næste bil? Det spørgsmål stiller stadigt flere danske bilister i takt med, at leasing-udbuddet igen er ved at være på plads efter reformen af bilafgifterne.

Svaret er ret simpelt, viser en analyse fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk: Med mindre du går efter en meget lille og billig bil, kan det bedst betale sig at lease den. Især hvis du ikke agter at beholde den i særligt mange år.

Leasing eller køb af ny bil ? Bilpriser har kigget på markedet
Bilpriser.dk har analyseret 26 bilmodeller fra de klasser, der udgør størstedelen af privat-salget i Danmark. For mikrobilernes vedkommende er der ikke meget at rafle om. Her er køb billigst. I hvert tilfælde for de fem leasing-modeller, vi har fundet på importørernes hjemmesider. Størst er forskellen for Hyundai i10, der over tre år med i alt 45.000 kilometer er hele 15.267 kroner billigere at købe end at lease.

Leasing eller køb af ny bil i mellemklassen ? 
Blandt mellemklassebilerne forholder det sig modsat. Her kan det for alle bilernes vedkommende bedst betale sig at lease. Og besparelsen kan være stor. Den Toyota Auris, der markedsføres som leasingbil på Toyotas egen hjemmeside, er 36.266 kr. dyrere at købe end at lease over tre år med et kørselsforbrug på i alt 45.000 kilometer.

I den store mellemklasse kan der være endnu mere at spare, hvorimod billedet er lidt mere mudret for småbiler en tand større end mikrobiler. To ud af 10 analyserede modeller fra minibilernes rækker er billigst at privatfinansiere. Begge er Suzukier, der i kampagnesammenhæng sælges til ekstremt lave priser.

Jo længere ejerperioden strækker sig, desto bedre kan det som hovedregel betale sig at eje bilen. Med mindre, den går i stykker. Og det gør alle biler før eller senere.

Glem ikke garantien
Mange europæiske biler har kun to års garanti. Japanerne typisk tre, mens koreanerne yder fra fem til syv år. Agter du at købe og beholde din bil i meget lang tid, vil det derfor være fornuftigt at undersøge, om du kan bruge noget fra Korea. Japanske Mitsubishi har dog også fem års garanti. Dog med kilometerbegrænsning i modsætning til fx Hyundai.

For almindelige mennesker, kan det være meget svært at gennemskue leasing contra køb, mener chefanalytiker hos Bilpriser.dk Niels Grøftehauge.

“Går man ind på importørernes hjemmesider, som vi har gjort, støder man ofte på tilsyneladende billige finansieringstilbud, der til gengæld løber over rigtigt mange år. Fx. 96 måneder. Men de færreste beholder deres bil så længe. Når bilkøberen vil sælge bilen typisk efter fire – fem år – vil restgælden være større end bilens gensalgsværdi. Det koster penge at slippe af med den,” siger Niels Grøftehauge.

For at gøre sammenligningen mellem billeasing og køb så vandtæt som muligt, har Bilpriser.dk valgt en 100 pct. finansieringsmodel. Det betyder, at også
forrentning af udbetaling eller førstegangsydelse er indregnet. Det samme er serviceaftaler i hele perioden, hvilket normalt ikke er med i finansieringstilbud, men altid i leasingtilbud efter FDM´s model.

Rabatter batter – både privatkøb og billeasing
Efter Niels Grøftehauges mening handler regnestykket primært om rabatter.

“De mindste biler er ekstremt hårdt pressede prismæssigt, og her kan leasingselskaberne ikke hente rabatter af betydning. Da der samtidigt er en række administrationsomkostninger ved at lease bilen uanset dens størrelse og værdi, kan leasingselskaberne ikke klare sig i dette segment. Omvendt med de større biler, hvor vi ved, at mange leasingselskaber henter meget store rabatter;” siger Niels Grøftehauge.

Han råder folk, der absolut vil købe en større bil, til at indlede benhårde rabatforhandlinger.
“Vinterdæk eller ekstra måtter rækker ikke. Hvis den ene forhandler ikke vil sælge med god rabat, vi den anden måske. Ring og forhør dig. Det er formentlig de hurtigste tusindkronesedler, du nogensinde kommer til at tjene,” siger Niels Grøftehauge.

Her kan du se de 26 analyserede biler med besparelser op til 36.306 kroner ved at lease i stedet for at eje. Syv biler er billigst at købe med de indlagte forudsætninger.

Den samlede analyse med alle mellemregninger og poster ligger på Bilprisers hjemmeside. Sammen med brændstofpriser, renteskøn og andre indlagte forudsætninger.

https://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=343

Kilde: Bilpriser.dk