Av for DSB. For kun 1,57 kr. pr. km kan du pendle 20.000 km om året i en Hyundai i10. I en Peugeot 208 1.6 HDI koster det kun 21 øre mere

IC4-togene er langtfra DSBs eneste problem. Superøkonomiske pendlerbiler, som næsten alle har råd til, gør det onde ved statsbanerne: stjæler kunderne. Det ses tydeligt i den ny pendlerbilanalyse fra bilpriser.dk, der netop er offentliggjort. Køber man for eksempel en smart Hyundai i10 Eco Life med fem døre og en kvik 66 hestes motor, lander totaludgiften uden forsikring, service og dæk på bare 1,20 kr. pr. km over fire år og 20.000 km! Lægger man 3.500 kr. til forsikring, 2.500 kr. til service og 1.400 kr. til dækslid oven i, lander man på sølle 1,57 kr. pr. km. Kører man for sin arbejdsgiver, kan man fløjtende og smilende lægge 196 skattefri kroner i sparebøssen, hver gang man har kørt 100 km og får den høje kørselsgodtgørelse på 3,57 kr. pr. km udbetalt.

10 biler under 1,56 kr. pr. km
Også Škoda Citigo 1.0, Peugeot 108 1.0, Toyota Aygo 1.0, Volkswagen Up 1.0, Opel Karl 1.0, Kia Picanto 1.0, Peugeot 208 1.6 HDI, Seat Ibiza 1.0 og Citroën C3 1.4 HDI er med blandt de 10 mest økonomiske pendlerbiler. De ligger alle under 1,56 kr. pr. km uden forsikring, service og dæk. I den anden ende finder man en Toyota Auris 1.2 T2 Comfort stationcar med 116 hk til 2,76 kr. pr. km. Men den koster også 265.990 kr. plus 3.880 kr. i levering, og det slår igennem på værditabet, der lander på 134.211 kr. For den førende Hyundai er værditabet kun 44.156 kr.

– Vi har ikke slavisk taget alle mærker og modeller med, men vi har forsøgt at samle en bred vifte af de 26 mest populære modeller til denne pendlerbilanalyse, forklarer country manager Thomas Groth, bilpriser.dk.
Han tilføjer, at analysen som altid er med et kilometerforbrug på 20.000 km om året over fire år, hvilket er gennemsnittet for en dansk bilist. Det er for at kunne sammenligne med de andre analyser, bilpriser.dk laver.

Diesel ved lange stræk
Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk har næsten ondt af DSB:
– 1,20 kroner pr. kilometer i en minibil, som lige er kåret som den mest velkørende af en af landets store motorredaktioner, det er utroligt. Så tror da pokker, at DSB taber kunder, siger han.
– Og hvis man tror, de små biler kun er for små mennesker, så tager man fejl. Jeg så lige en tv-serie om nogle store, stærke mænd, der skulle tabe sig. De kom kørende i en Hyundai i10. Og en bil som Volkswagen Up sidder man rigtigt godt i, også selv om man er høj, påpeger han.

Hvis man vil have træk på bilen, og kører man meget mere end 20.000 km om året, kan man med fordel kikke på Peugeot 208 1.6 HDI til 139.900 kr. plus levering. Den koster kun 21 øre mere pr. km end Hyundai’en, nemlig 1,41 kr. pr km uden forsikring, service og dæk.
– Den har godt af at komme ud at køre de lange stræk, og jo mere, den kører, jo mere rykker den op i rækkerne, fordi diesel er billigere end benzin, og fordi den kører 33,3 km på literen, påpeger han.


– I virkelighedens verden skal man nok trække 10-20 procent fra. Men det kan faktisk lade sig gøre at ramme de officielle tal, hvis man kører roligt og forudseende, slutter Niels Grøftehauge.

Læs mere på bilpriser.dk
http://bilpriser.dk